جنگ سایبری
جنگ سایبری

جنگ سایبری

cyber

کلینتون و رامنی در جنگ با هکرها

هیلاری کلینتون دموکرات و میت رامنی جمهوری‌خواه ۲ سیاستمدار برجسته آمریکایی با همکاری گوگل و فیس‌بوک قصد دارند مانع از تکرار دوباره حملات هکری موفق در انتخابات برگزارشده در این کشور شوند.

تهدیدات ناشی از حملات هکری در انتخابات ریاست جمهوری گذشته این کشور بسیار جدی بود و بسیاری از مردم و سیاستمداران نگران تکرار دوباره آن و سرقت داده‌های خصوصی شهروندان هستند.

از همین رو مرکز بلف وابسته به دانشگاه هاروارد ابتکار عملی موسوم به دفاع از دموکراسی دیجیتال را راه‌اندازی کرده تا فناوری‌ها، استراتژی‌ها و ابزار تازه‌ای به‌منظور حفاظت از فرایند انتخابات در برابر حملات سایبری به کار گرفته شود.

مدیران این پیکار هیلاری کلینتون نامزد ناکام دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و میت رامنی جمهوری‌خواه و نامزد اسبق این حزب در انتخابات مذکور هستند. مدیران امنیتی ارشد شرکت‌های فیس بوک و گوگل هم به پیکار یادشده پیوسته‌اند. یکی از مؤسسان شرکت امنیتی CrowdStrike هم در پیکار یادشده مشارکت دارد.

هدف اصلی این گروه ابداع فناوری تازه‌ای است که امنیت شبکه‌های رایانه‌ای انتخاباتی را تا بالاترین حد ممکن تأمین کند. مقابله با انتشار اخبار جعلی و دروغین برعلیه نامزدها و یافتن راه‌هایی برای خنثی کردن حملات سایبری در اولین گام ازجمله دیگر وظایف پیش‌بینی‌شده این گروه است. البته هنوز هیچ جدول زمانی و برنامه‌ریزی خاصی برای تحقق این اهداف اعلام‌نشده است.

هشدار رژیم صهیونیستی نسبت به دخالت در انتخابات

گدی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، به نمایندگان مجلس کنست این رژیم هشدار داد که تلاش‌هایی برای تأثیرگذاری بر فرایند دموکراسی در اسرائیل، در حال انجام است که بخشی از این کار، از طریق حملات سایبری انجام می‌شود.

آیزنکوت که در بین نمایندگان کمیته دفاعی و امور خارجه مجلس کنست رژیم صحبت می‌کرد، توضیحاتی در مورد طرح گیدئون (Gideon) که بخشی از طرح نیروهای دفاعی اسرائیل در فضای سایبری است، ارائه داد.

آیزنکوت دراین‌باره گفت: «حملات سایبری در سطح جهانی، به دقت رصد می‌شوند. این رصدها، نه‌تنها شامل تلاش‌ها برای نفوذ به فرایند دموکراسی است، بلکه حملات سایبری به زیرساخت‌ها را نیز دربر می‌گیرد. با در نظر گرفتن تهدیداتی که فرایند انتخابات با آن روبروست، ما هر دو مدل حمله سایبری مستقیم و غیرمستقیم که شامل تأثیرگذاری بر مردم از طریق وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌شود را تحت نظارت داریم.»

سایر مباحثی که آیزنکوت در مجلس کنست، به تشریح آن‌ها پرداخت، بر محور دو تهدید رو به رشد قرار داشت. این دو محور، شامل حملات معمولی و متعارف نظیر حملات موشکی و استفاده از تونل‌های غزه و نبردهای سایبری بود. تهدید نبردهای متعارف، به ادعای مقامات رژیم صهیونیستی، با سقوط ارتش سوریه کاهش پیدا کرده و تهدید تسلیحات غیرمتعارف نیز با توجه به توافق هسته‌ای با ایران، کمرنگ شده است.

از سپتامبر 2017، ارتش رژیم صهیونیستی، تصمیم گرفت که یک مرکز عملیات دیجیتال جدید برای برنامه‌ریزی، فرماندهی و کنترل کمپین‌های عملیاتی ایجاد کند که مرکز "دفاع فعال" نام گرفت.

انگلیس؛ مدعی حمله هکری روس‌ها در روز برگزاری انتخابات

ه گزارش واحد هک و نفوذ سایبربان؛ سازمان اطلاعات دولتی انگلیس مدعی شده است هکرهای وابسته به روسیه در روز برگزاری انتخابات سراسری در بریتانیا، پایگاه‌های اینترنتی بخش انرژی این کشور را هک کردند.

به نوشته روزنامه تلگراف، سازمان جاسوسی دولتی انگلیس در گزارشی نوشت شبکه انرژی این کشور در روز برگزاری انتخابات، هک شد. 

این گزارش اسمی از روسیه نیاورده است اماکارشناسان به روزنامه تلگراف گفته‌اند که معتقدند کرملین پشت حملات بوده و به بخش مهندسی در نیروگاه‌ها و شبکه های‌ الکترونیکی حمله کرده است.

گرچه این حمله هکری اختلالی بوجود نیاورد امااین ترس وجود داردکه اطلاعاتی به شرقت رفته و کلیدواژه‌هایی لورفته‌اند و در آینده برای به زانو درآوردن شبکه انرژی انگلیس به کار گرفته شوند.

در سال 2015 چندصدهزار نفر از مردم بریتانیا به مدت 6 ساعت بعد از حمله سایبری برق نداشتند که آن زمان هم سازمان‌های جاسوسی انگلیس حمله را به روسیه نسبت دادند.

افزایش تعداد سربازان سایبری؛ در دستور کار دولت ژاپن

بر اساس اظهارات برخی منابع آگاه، وزارت دفاع ژاپن، برنامه‌ی افزایش تعداد نیروهای فعال نظامی در حوزه‌ی عملیات سایبری را در دستور کار قرار داده است.


به گزارش کارگروه بین‌الملل سایبربان؛ وزارت دفاع ژاپن، اخیراً برنامه‌ی افزایش تعداد نیروهای سایبری خود از 110 به 1000 نفر و ایجاد یک کارگروه جدید به منظور مطالعه تکنیک‌های عملیات سایبری را به صورت رسمی، اعلام کرده است. این طرح، بخشی از برنامه‌ی تقویت توانمندی‌های دفاع سایبری ژاپن برای مسابقات المپیک 2020، به شمار می‌رود.

 

به عقیده‌ی بسیاری از متخصصان، دفاع سایبری ژاپن، در تمام ابعاد، رشد و توسعه‌ی کافی نداشته است.

  

ادامه مطلب ...

ضرر 53 میلیارد دلاری در حمله سایبری بزرگ جهانی

طبق گزارش شرکت مدریت ریسک (Cyence)، بررسی‌ها نشان می‌دهد حملات هکری به سیستم‌های کامپیوتری زیان‌های بالقوه‌ای وارد می‌کنند.
شرکت‌های بیمه در حال بررسی و تخمین خسارت یک حمله سایبری در مقابل با سایر خطرات هستند.
ازآنجایی‌که حملات سایبری در فضای مجازی رخ می‌دهد، درک آسیب آن‌قدری مشکل‌تر از درک آسیب‌های یک رویداد بزرگ اجتماعی است.
به‌طور مثال در حمله باج‌افزار واناکرای «WannaCry» که در ماه مه 2017 رخ داد، حدود 8 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد جهانی وارد نمود و در حدود 100 کشور را آلوده کرد.  ادامه مطلب ...