جنگ سایبری
جنگ سایبری

جنگ سایبری

cyber

سایبر چیست؟

سایبر پیشوندی است برای توصیف یک شخص، یک شی، یک ایده و یا یک فضا که مربوط به دنیای کامپیوتر و اطلاعات است. واژه های ترکیبی بسیاری از این کلمه سایبر بوجود آمده است : ‍ فضای سایبر(Cyberspace)،شهروند سایبر (Cybercitizen)، پول سایبر (‍Cybercash)، فرهنگ سایبر (Cyberculture)، راهنمایی فضای سایبر (CyberCoach)، تجارت سایبر (Cyberbussiness)، کانال سایبر (Cyberchannel) و ….

واژه “فضای سایبر” را نخستین بار ویلیام گیبسون (William Gibson) نویسنده داستان علمی تخیلی در کتاب نورومنسر Neuromancer در سال ۱۹۸۴ به کار برده است.

اینترنت یکی از پیچیده ترین قسمت های سایبر است که توسعه آن در حال حاضر باعث تحولات شگرفی در زندگی انسانها شده است . روند رشد و پیشرفت اینترنت به معنای فضای سایبر آنقدر گسترده شده است که تقریبا اکثر انسانها به این تکنولوژی وابستگی پیدا کرده اند. در این گزارش بیشتر بر روی ابعاد مختلف فضای سایبر که بر روی مخاطب تاثیر گذاری های مختلفی دارد ، بحث خواهیم کرد .

متاسفانه در ایران وقتی صحبت از اینترنت ، سایبر و وب می شود در ذهن بسیاری از مخاطبان وب سایت های اینترنتی و تنها بعد فضای مجازی تداعی می شود. سازندگان و توسعه دهندگان این شبکه قطعا پس از ۳۰ سال، ایده های گوناگونی برای تاثیر گذری های چند جانبه و عمیق تر بر مخاطبان خود طراحی نموده اند.

همانطور که امروزه شاهد هستیم دیگر فضای سایبر یک فضای تک بعدی وب سایتی نیست ، امروز مخاطب بدون اینکه احساس کند در میان چندین وجه از اشکال سایبر دست و پا می زند می توان فضای سایبر را به مثابه دریاچه ای در نظر گرفت که ابعاد گوناگون آن مانند جزایر کوچک و بزرگی هستند که شناگران در این فضا هر از چندگاهی به یکی از این جزایر سر می زنند.

امروزه دیگر فعالیت در یک عرصه از فضای سایبر نمی تواند یک فعالیت اثر گذار و جامع باشد بلکه بسیاری از مراکز مهم و تاثیر گذار در تمام ابعاد این فضا با محتواهای مختلف در موضوعات مشترک فعال هستند.

وب سایت ها :

پایه فعالیت مخاطب از سالیان اول ایجاد اینترنت وب سایت ها بوده که هم اکنون نیز برای نسل اول کاربران شاید یکی از مهم ترین منابع دسترسی به محتوای سایبر باشند . گروه‌ها و موسسات مختلف در دنیا با ایجاد یک وب سایت به مخاطبان خود در سراسر دنیا مطالب مورد نظر خویش را ارئه می کنند.

در این بعد از فضای سایبر نقش فعال در اثر گذاری را صاحبان سایت ها داشته و مخاطب به نوعی نقش منفعل محض را دارد . مخاطب می تواند مطالب ارائه شده را انتخاب و استفاده نماید اما نمی تواند در آن نقش آفرینی مستقیم و فعال داشته باشد. بنا بر اعلام سایت نت کرافت ، در اکتبر سال جاری میلادی ۶۲۰۴۸۰۷۷۷ وب سایت در دنیا وجود دارد.

مخاطبان اصلی وب سایت ها نسل اول کاربران هستند که شاید بیشترین آشنایی را با وب سایت از قدیم الایام داشته اند همچنین به خاطر پویایی سریع ابعاد در فضای سایبر مخاطبان نسل اول کمتر با این تحولات به روز شده و به استفاده از وب سایت قناعت می کنند.

شاید اثر گذاری مطالب وب سایت ها با توجه به اینکه نسبت به برخی دیگر از ابعاد فضای سایبر مفصل تر و شبیه تر به منابع مکتوب است تاثیر گذاری عمیق تر و بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد.

وبلاگ ها :

استفاده از واژه وبلاگ و وبلاگ نویسی در سال ۱۹۹۴ آغاز و در سال ۱۹۹۹ میلادی اولین سرویس رایگان وبلاگ نویسی توسط pitas ارائه و همان باعث رشد سریع این پدیده در جهان شد.

وبلاگها را می‌توان محل ارائه نظرات کاربران خرده اینترنت دانست. افراد مختلف می توانند با اندک زمان و معمولا به صورت رایگان از سرویس های مختلف مادربلاگ های موجود استفاده کرده و صاحب یک وبلاگ شوند.

وبلاگها بر عکس وب سایت ها محل فعالیت و حضور موثرتر کاربران هستند و شاید بازیگران خرده پای فضای سایبر آنچه مطلوب خودشان است را به رایگان در این فضا منتشر میکنند.

سطح تاثیر گذاری این وجه از فضای سایبر به مراتب کمتر از وب سایت ها است اما برای صاحبان این تکنولوژی بهترین و به صرفه ترین محل برای جمع آوری مطلوبه ، سلایق ، گرایشات مخاطبان عظیم این شبکه است.

وبلاگ ها انقلابی را در وب ۱ ایجاد کردند و فضای وب را به شدت تحت تاثیر قرار دادند

اتاق های گفت و گو (چت روم ها) :

اتاق های گفت و گو نیز مدت کوتاهی پس از ایجاد اینترنت راه اندازی شد و باعث گسترش بیش از اندازه ارتباطات انسانی در دنیا شد شاید پس از ایجاد این اتاق های مختلف در سرویس هایی مانند یاهو ، پالتاک ، گوگل و … احاطه بر ارتباطات انسانی برای بسیاری از کشورها به شدت پایین آمد و در عوض این احاطه بر حرفها و گفت و گوهای مردم برای صاحبان فضای سایبر بسیار زیاد شد.

مهم ترین سرویس شناخته شده این اتاقهای گپ دیجیتالی را می توان در سرویس یاهو مسنجر یافت . اما اکثر مخاطبان با ورود به این اتاق ها زندگی دوم خویش را شروع می کنند در این زندگی فرد شاید ناخودآگاه دوست دارد برای فرد دیگری که او هم در اکثر موارد هویتش مشخص نیست ، چیزی باشد که آرزوی آن را داشته.

بارها و بارها از دوگانگی هویت کاربران در فضای مجازی سخن به میان آمده است . در این عرصه نیز کاربران فعالانه بر روی هم تاثیر می گذارند و شاید صاحبان فضای سایبر در این تاثیر گذاری ها تنها ساکت نشسته و نظاره گر عمل و عکس العمل های کاربران هستند

چت روم ها از سویی باب گفتگوی دو طرفه را باز کرده و وب ۱ به وب ۲ نزدیک کردند

ولی بسیاری از جرایم رایانه ای راهم به ارمغان آوردند

شبکه های اجتماعی مجازی :

شبکه های اجتماعی مجازی را می توان یکی از مهم ترین جلوه های دگرگونی در ساختار فضای سایبر در نظر گرفت . شاید نتوان از سال۲۰۰۶ که شبکه فیس بوک به عنوان مهم ترین شبکه اجتماعی مجازی راه اندازی شد تا کنون که بیش از یک میلیارد عضو دارد هیچ شکبه دیگری را با این وسعت پیدا کرد.

نسل دوم کاربران اینترنت عمدتا مشتریان پر و پاقرص شبکه های اجتماعی هستند . در این شبکه ها مانند اتاق های گفت و گو با امکانات پیشرفته تر، افراد با ساختن معرفی نامه ای از خود و ارائه عکسی وارد دنیای اجتماعی مجازی می شوند.

در این شبکه ها گروه بندی های مختلف با موضوعات خوب و بد دیده میشود اما سبک کار این وجه از فضای سایبر با وب سایت ها کاملا متفاوت است.

شما می تواند در یک وب سایت یک خبر سیاسی مهم را بخوانید و یا یک گزارش کاملا مفصل را مطالعه نمایید و یا در وبلاگ خود خلاصه ای از آن را منتشر نمایید اما در صفحات شبکه های مجازی ، افراد دیگر حوصله خواندن متن های مفصل را ندارند و لی چکیده بسیاری از حرفها و اخبار در یک یا دو جمله از سوی کاربران مختلف به صورت پیاپی منتشر می شود.

جملات و متن های کم حجم در ظاهر کم اهمیت و سطحی ، با تکرارهای بیش از حد بر ذهن مخاطب نقش بسته می بندد.

این شبکه ها در ابتدا با هدف «ارتباطات» ایجاد شدند ولی در نهایت به عاملی در جهت پخش و کنترل «اطلاعات» منجر شدند

در حال حاضر شبکه های اجتماعی مجازی فعالی همچون فیس بوک ، توییتر ، مای ساپیس ، اورکات وجود دارند.

یکی دیگر از نکات مهم تاثیر گذاری متقابل سایبر و مخاطبش در شبکه اجتماعی ، این مسئله است که در ظاهرحجم زیادی از محتوای این شبکه های اجتماعی توسط مخاطبین و اعضا تولید می شود ، اما جهت دهی موضوعات و حتی بالا بردن و جنجالی کردن این موضوعات می تواند در دست صاحبان این شبکه ها باشد.

خیلی از اوقات برخی از موضوعاتی که شاید بسیار عادی به نظر برسد در مقاطع زمانی به جنجال های شبکه ای یا در اصطلاح طوفانهای شبکه ای تبدیل می شوند.

همچنین صاحیان این شبکه ها در کشورهای هدف از این شبکه ها به عنوان بدیلی برای سایت های خبری و تحلیلی استفاده کرده و سعی در گسترش اخبار شفاهی و شایعات در مواقع بحرانی دارند.

برای مثال صفحات مختلفی که در فیس بوک در ناآرامی های سوریه و یا لیبی با موضوع اخبار شفاهی راه اندازی شد می تواند نمونه های خوبی باشد.

همچنین بسیاری از گروهها و مراکز مهم با ایجاد صفحه ای در این گونه شبکه های اجتماعی بخصوص فیس بوک با بالا بردن اعضا و تعداد لایک (نماد محبوبیت) سعی در نمایش قدرت تعداد مخاطبان خود دارند.

بانک های اطلاعاتی دیجیتال :

یکی دیگر از ابعاد فضای سایبر را می توان بانک های اطلاعات دیجیتال دانست که این بانک ها مخصوصا در قالب کتابخانه های دیجیتال ظهور و بروز دارند . شاید با شروع پدیده گوشی های هوشمند دست اندرکاران این فضا خیلی دوست داشته باشند تا مطالعه سایبری جایگزین مطالعه سنتی و مکتوب بشود.

میزان رشد کتابخانه ها و بانکهای دیجیتال در سالهای اخیر ، دسترسی سریع و آسان ، ایجاد نرم افزارهای مختلف برای دانلود فایل ها به صورت سریع خود شیوه های تسهیل کننده مطالعه دیجیتال است.

مخاطبان بسیاریشاید در قدیم به علت عدم دسترسی به یک کتاب و یا یک گزارش موفق به خواندن آن نمی شدند اما در فضای سایبر با گذاردن یک لینک ساده از فیال دانلود کتاب و یا راه اندازی یک کتابخانه دیجیتال می توان بدون صرف بسیاری از هزینه های سنتی یک کتابخانه ۲۴ ساعته بودن تعطیلی داشت که افراد زیادی به راحتی از سراسر دنیا به ان مراجعه کرده و کتابهای مختلف را دریافت کنند.

اما در این وجه نیز شاید صاحبان فضای سایبر بدون چشم داشت این کار را انجام ندهند برای نمونه شاید در قدیم دسترسی به موضوعات و کتابهای مورد مطالعه مردم دنیا بسیار کار سخت و پرهزینه ای بود اما در کتابخانه ها و بانک های دیجیتال تعداد دانلود و ای پی های دانلود کننده به راحتی در اختیار صاحبان این فضا است و در آینده ای نه چندان دور صاحبان این فضا خواهند دانست که ذائقه مطالعاتی مردم دنیا به چه سمت و سویی خواهد رفت.

در این بانک های اطلاعاتی نیز مانند وب سایت ها تاثیرات معمولا یک طرفه و از بانک دیجیتال به مخاطب است . مخاطبان این وجه از فضای سایبر نسبت به بقیه مخاطبان با سوادتر و از لحاظ اماری کمتر به نظر می رسند. سرمایه گذاری در این بعد از سایبر می تواند به پرورش نخبگان تحت کنترل هر دسته ای کمک شایانی بکند .

هر فرهنگ وتمدنی که بتواند جلوه های خود را که بیشتر دز کتابهای آن فرهنگ تجلی دارد را به زبانهای مختلف ترجمه و یهتر و آسانتر در این بانکها قرار دهد می تواند نخبگان بیشتری از جهان را با فرهنگ خود آشناتر کند. این تاثیر گذاری بسیار طولانی و بر افراد محدودتری است اما به شدت عمیق و بر افراد تاثیرگذارتزی می باشد.

نشر دیجیتال :

دنیای سایبر با پویایی و سرعت بالای خود تحولاتی شگرف در دنیای انتشارات نیز به وجود آورده است اگر در قدیم چاپ یک کتاب مدتها طول میکشد و بعد از آن انتقال آن از یک کشور به دیگر کشورها مستلزم زمان و هزینه بود ، امروزه فضای سایبر با ایجاد کتابهای الکترونیک ، نشریات دیجیتال و چند رسانه ای های مختلف سرعت نشر افکار و عقاید علمی و تدوین شده را چندین برابر کرده است.

بسیاری از گروههای کوچک و نخبه با کمترین هزینه برای دسترسی به اهداف خود از این گزینه در فضای سایبر استفاده می کنند . انتشار نریات دیجیتالی که با یک کامپیوتر و داشتن محتوا نیاز به هزینه دیگری نیست . پخش انواع کلیپ ها و محتواهای صوتی و تصویری در فضای سایبر می تواند راه خوبی برای بقای این گروههای کوچک باشد.

نشر دیجیتال از جنبه های بسیار مهم وب ۲ می باشد

که در کشور ما چندان مورد توجه نیست

در این وجه میتوانیم شاهد رقابت گروههای مختلف برای تاثیر گذاری بر مخاطبان باشیم ممکن است در این بخش هزینه تولید محتوا مخصوصا در امر کتاب بالا باشد اما مشکل هزینه های چاپ ، انبار کردن و توزیع و حتی مشکل مجوزهای نشر به نوعی رفع شده است.

اما صاحبان سایبر در این موضوع نیز یکی از برندگان هستند ، دیگر لازم نیست هزینه های کلان برای رصد و جمع آوری کتابهای منتشر شده صرف شود . نویسنده خود فایل اثر خود را در این فضا منتشر کرده و تعداد استقبال و نظرات دیگران هم پیرامون ان مشخص میشود.

بازی های آنلاین :

یکی دیگر از ابعاد فضای سایبر بازی های انلاین در این فضا است . بازی آلاین ها چندین خصوصیت نسبت به بازی های رایانه ای دارند اولا این بازی ها اکثرا رایگان هستند . کم حجم و فکری و نسبتا در یادگیری آسان هستند . بیشتر برای سنین بالا و نه کودکان طراحی می شوند.

بازی های فلش ، بازی های گروهی انلاین انواع بازی های اینترنتی هستند. بازی هایی مانند khanwars ، کلوب فوتبال و مافیا

جز بازی های معروف و پرطرفدار در ایران هستند.

در بازی های انلاین مخاطبان بنا به جذابیت بازی به آن وابسته شده و سعی میکنند زمان بیشتری را در بازی بوده تا نسبت به رقبای خود برتری داشته باشند.

همچنین برخی از بازی های آنلاین نیز با اهدافی کاملا متمایز از بازی های عادی منتر می شود برای مثال می توان به بازی های انلانی منتشر شده بر روی سایت سیا اشاره کرد!

آموزشگاههای الکترونیک :

آخرین وجه از فضای سایبر که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت مبحث تازه ای با عنوان آموزشکده های الکترونیک است . در این نوع آموزش که کاملا در فضای مجازی انجام می شود به گروه وسیعی از مخاطبان اجازه دسترسی به دوره های آموزشی داده می شود. اما در همین فرایند آن دسته از مخاطبان که به این دوره ها علاقه داشته و از خود استعدادی بروز دهند مراتب ترقی را طی کرده و به مراحل بالاتر می رسند. با توجه به هزینه اندک این نوع آموزشگاهها در مقایسه با جذب انبوه استعدادها از سراسر دنیا ، برای اکثر مراکز و نهادهای فعال برگزاری این دوره ها برای شناسایی و جذب نخبگان به صرفه می باشد.

با بررسی مختصر و کوتاه این ابعاد از فضای سایبر به این نتیجه مهم خواهیم رسید که فضای مجازی برای ماندن در مقام نخست تاثیر گذاری بر افراد وجوه مختلفی را طراحی کرده و سعی در ورود به حریم افراد به صورت کامل دارد به گونه ای که برخی از رسانه ها امروزه کارکرد چند بعدی خود را کامل کرده و از رادیو تا اپلیکیشن های آندروید را برای خود طراحی و استفاده می کنند.

ساده لوحانه است اگر برای تاثیر گذاری فقط به یک بعد این فضا توجه شود متاسفانه در کشور ما وقتی سخن از فعالیت در فضای مجازی می شود بسیاری از افراد وب سایت ها را مد نظر گرفته و برخی از نسل جدید ممکن است شبکه های اجتماعی را به یاد بیاورند.

فضای مجازی روز به روز توسعه می یابد و عرصه های خود را مانند تارهای عنکبوت گسترده تر می کند تا جایی که زندگی مجازی و حقیقی را یکسان نماید به نظر شما آن روز کنترل واقعی زندگی افراد در دستان کیست؟!

منابع و مآخذ:

Cyberculture, The key Concepts, edited by David Bell, Brian D.Loader, Nicholas Pleace and Douglas Schuler

Christine Buci-Glucksmann, “L’art à l’époque virtuel”, in Frontières esthétiques de l’art, Arts 8, Paris: L’Harmattan, 2004

William Gibson. Neuromancer:20th Anniversary Edition. New York:Ace Books, 2004

David Koepsell, The Ontology of Cyberspace, Chicago: Open Court, 2000

Irvine, Martin. “Postmodern Science Fiction and Cyberpunk”

Graham, Mark 2011, Time machines and virtual portals: The spatialities of the digital divide, in Progress in Development Studies, 11(3), 211-227

Sterling, Bruce. The Hacker Crackdown: Law and Disorder On the Electronic Frontier. Spectra Books, 1992

Daniel Ventre, Cyberespace et acteurs du cyberconflit, Hermès-Lavoisier, avril 2011, 288 pages

Zhai, Philip. Get Real: A Philosophical Adventure in Virtual Reality. New York: Rowman & Littlefield Publishers, 1998

ایران در دانش سایبری رتبه خاصی در دنیا دارد

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما در دانش سایبری در دنیا دارای رتبه خاص خود هستیم. یک شاخص آن این است که اولین جنگ رسمی سایبری جهانی علیه ما برپا شده است و اکنون هم مرتبا ما را تهدید می‌کنند ولی نمی توانند آسیبی برسانند.

به گزارش ایرنا از پدافند غیرعامل کشور، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی در همایش بررسی آسیب‌پذیری شبکه‌های صنعتی و اداری در برابر تهدیدات سایبری اظهار داشت: موضوع اصلی پدافند غیرعامل مسئله بی‌اثر کردن تهدید بر کشور می‌باشد و انتظار رهبر مقام انقلاب هم این است که کاری کنیم اثر تهدید بر کشور خنثی شود.

جلالی در خصوص تهدیدات حوزه‌های مختلف گفت: تهدید را چند لایه دسته‌بندی می‌کنند تا چارچوب کار معلوم و مشخص شود برای هر سطحی از تهدید چه تکلیفی داشته و چه کاری باید انجام شود، همچنین تلاش کنیم تا لایه‌های امنیت و دفاع مکمل یکدیگر باشند و بتوانند لایه‌های مختلف تهدید را دربرگیرد.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: در زندگی هر فرد سه دسته امنیت یا سه دسته تهدید وجود دارد، اول امنیت یا تهدید فردی که یک فرد باید از خودش مراقبت کند و معمولاً در این سطح خود فرد مسئول کار می باشد. دوم امنیت اجتماعی و عمومی مربوط به یک منطقه جامعه، شهر یا شهرک می شود که این نوع تامین امنیت معمولاً ماموریت نیروی انتظامی است و تهدید آن نیز سطح عمومی را در بر می‌گیرد سطح تهدید و وظیفه ی تهدید کاملاً با هم متفاوت هستند و هر فرد باید مکمل یکدیگر باشند، سطح سوم امنیت ملی است، که تهدید علیه کل کشور یا بخشی از کشور می باشد معمولا در بخش نظامی این امنیت، ارتش و سپاه مسئولیت دارند و مقیاس تهدید از افراد تا به یک کشور تهدیدکننده قابل تغییر است.

وی در ادامه گفت:در واقع لایه ی اول، ایمنی لایه ی دوم، امنیت و لایه ی سوم، دفاع نامیده می‌شود، حال اگر این سه لایه را وارد فضای سایبری کنیم یک دسته از تهدیداتی است که یک دستگاه رایانه یا شبکه ی فردی را تهدید می کند ، یک دسته از تهدیداتی هست که منشاء آن یک گروه هکر تروریستی و خرابکار می باشد و به شبکه های محلی حمله می کنند سطح تولید خطر این دسته امنیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد مثل حمله به یک بانک یا شرکت، مقابله با این تهدیدات نیز بر عهده ی پلیس و وزارت اطلاعات می باشد ضمن این که رفع تکلیفی از بابت لایه ی اولیه (امنیت فردی) نمی‌باشد و هر دو با هم مکمل اند. در لایه سوم منشاً تهدید، ارتش سایبری کشورها است.

جلالی گفت: از سال 2006 به بعد قابلیت‌های سایبری و زیر ساخت کشور ها مشخص شده است و کشورهای مختلف برای حمله به این زیرساخت‌های سایبری، ارتش سایبری تشکیل داده اند که دیگر تهدیدات سایبری به صورت گروه نیست بلکه یک کشور هست و دارای ارتش رسمی سایبری می باشند. این ارتش‌ها معمولاً به زیرساخت‌های حیاتی وحساس سایبری کشورهای دیگر حمله می‌کنند.

وی گفت: تفاوت بین منافع مهم و حیاتی این است که منافع مهم قابلیت مذاکره و معامله دارند و اگر به خطر بیفتد لزوماً به جنگ نیازی نیست ولی منافع حیاتی منافعی هستند که نه قابلیت مذاکره دارند و نه قابلیت معامله و اگر تحت خطر قرار گیرند همه کشورها برای رفع خطر آن آماده جنگ می شوند.

جلالی گفت: شاخص های منافع حیاتی کشور را یکی منافعی که حاضریم برای آن بجنگیم، دوم منافعی که قابلیت مذاکره ندارند و سوم منافعی که قابلیت معامله ندارند ذکر کرده و گفت: تمامیت ارضی جزو منافع حیاتی می باشد و هر جایی که منفعت حیاتی کشورها به خطر بیفتد، مفهوم جنگ مطرح می شود، مثلاً طبق گفته ی آمریکایی ها امنیت خطوط انتقال نفت در تنگه هرمز جزو منافع حیاتی آمریکا است یعنی اگر این امنیت بر هم خورد آمریکا با برهم زننده امنیت وارد جنگ می شود.

وی در ادامه چنین گفت: در فضای سایبر نیز به همین ترتیب است، یکسری زیر ساخت در کشور وجود دارد و در همه جای دنیا نیز وجود دارد که دسته بندی این زیر ساخت ها به لحاظ اهمیت عبارت اندز؛حیاتی، حساس، مهم، فاقد طبقه بندی ، زیر ساخت حیاتی یعنی اگر آسیبی ببیند پیامد آن سطح ملی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثل اختلال در نظام بانکی و سیستم اکترونیک زیر ساخت پولی کشور که یک زیر ساخت حیاتی است، زیرساخت حساس چند استان را در بر می‌گیرد در واقع اگر این زیر ساخت آسیب ببیند یک منطقه از کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، زیر ساخت مهم یک شهر یا یک استان را در بر می‌گیرد.

جلالی گفت: در طی چند سال گذشته با ورود فناوری اطلاعات سرمایه های کشور دیگر صرفاً فیزیکی نمی باشد، با ورود فناوری اطلاعات به سازمان ها و شرکت ها معمولاً چهار لایه بوجود می آید که باید از هم تفکیک شوند.

اولین لایه، لایه‌های شبکه‌های اطلاع رسانی و خبری می باشد ، دومین لایه اتوماسیون اداری است که مکاتبات درون آن انجام می شود و بنا به اهمیت مکاتبات امنیت آن لایه تعیین می‌شود، سومین لایه شبکه های کاربردی است .لایه چهارم شبکه‌های زیرساخت های صنعتی است که می‌تواند در سطح بالایی تولید خطر بنماید و طبیعتاً لایه ی چهارم بالاترین اهمیت را دارد و باید بیشترین حفاظت از آن صورت گیرد.

وی ادامه داد:بر این اساس سرمایه های فیزیکی به سرمایه های سایبری تبدیل می شوند ( به دلیل اشراف و کنترل فناوری اطلاعات بر آن ها) یعنی سرمایه هایی که مدیریت، کنترل، ایمنی و دفاع از آن در فضای سایبری انجام می شود و همچنین از طریق فضای سایبری می توان به این سرمایه ها آسیب وارد نمود، حفاظت از سرمایه ها بخشی از آن به صورت فیزیکی (گذاشتن نگهبان و حفاظت فیزیکی و...) و بخشی از آن به صورت سایبری است. به عنوان مثال امروزه 80 درصد از زیر ساخت پولی کشور به صورت سایبری و تنها 20% آن بصورت فیزیکی می باشد. در نتیجه جنس سرمایه ها به لحاظ تاثیر فناوری اطلاعات بر آن ها در حال تغییر است. برآوردی که آمریکایی ها داشته اند عنوان کرده اند سرمایه ی سایبری آن ها حدود 90% کل سرمایه هایشان می باشد. لذا آسیب پذیر بودن کشورهای غربی به لحاظ وابستگی سایبری زیاد می باشد، زیرا تمام سرمایه هایشان سایبری است.

جلالی گفت: فرآیند تبدیل سرمایه ی فیزیکی به سرمایه ی سایبری هم یک جبر و هم یک فرصت تاریخی است. پس فناوری اطلاعات سرمایه های ما را به سرمایه ی حیاتی و حساس تبدیل می کند و هیچ ربطی به نوع مالکیت آن ندارد (بخش خصوصی و غیر خصوصی) حوزه ی شمول مباحث پدافند غیرعامل که به تصویب مقام معظم رهبری رسید دستگاه های لشگری کشوری و بخش خصوصی می باشد همچنین در تبصره در مورد بخش خصوصی آورده شده است که چگونه می توانند به بخش خصوصی کمک کرده تا نظر پدافند غیرعامل را تامین کند.

وی ادامه داد:نکته ی دوم این است که هر دستگاهی مسئول پدافند غیرعامل همان دستگاه است و نکته ی سوم اینکه در انتخاب هدف برای دشمن وشاخص های جذابیت هدف مالکیت هیچ نقشی ندارد، مثلاً دشمنی که بخواهد نفت کشور را فلج کند و یا مشکل ایجاد کند نگاه نمی کند که این پالایشگاه خصوصی است یا دولتی در واقع هدف آنها ضربه زدن به کشور است. لذا اعمال ملاحظات پدافند غیر عامل در مورد زیر ساخت ها به نوع مالکیت آنها ربطی ندارد.

وی ضمن مرور ادبیات جنگ سایبری گفت:اولین حمله سایبری ثبت شده در دنیا حمله سایبری به خطوط انتقال گاز روسیه در سیبری بود که با بستن سنسوردریچه ها فشار موجب ازدیاد گاز شده و انفجار مهیبی رخ داد که بزرگترین انفجار غیر هسته ای دنیا در آن جا اتفاق افتاد،و به دلایل مختلف آن را بازگو نکردند، پس در حوزه ی سایبری با یک مفهوم جنگی مواجه هستیم، امروز به صورت قاطع می توان گفت که هیچ تهدید نظامی بر علیه کشوری محقق نمی شود به غیر از اینکه بخشی از آن تهدید جنگ سایبری باشد .

جلالی در ادامه گفت:در مدل های جدید نظامی ، جنگ سایبری کاملاً جای خود را پیدا کرده است مثلاً طی بیست روز گذشته حمله سایبری به زیر ساخت های هسته ای کره جنوبی انجام شده و یا یک حمله ی سایبری به صنعت فولاد آلمان انجام شده است که موجب کاهش 20 درصدی تولید شده است با توجه به موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت که این موضوع یک موضوع انتزاعی و غیر عملیاتی نیست بلکه یک موضوع واقعی و حقیقی می باشد.لذا با توجه به اهمیت موضوع ، رویکرد پدافند سایبری به وجود می آید ، پدافند سایبری می خواهد با جنگ سایبری مقابله کند یعنی باید با تهدید یک ارتش سایبری مقابله کند نه با تهدید یک هکر یا نفوذگر.

وی گفت: در حوزه سایبری دو نوع پدافندسایبری وجود دارد؛ یک پدافند نقطه ای و یک پدافند منطقه ای، پدافند نقطه ای یعنی این که هر بخشی باید از یک نقطه از سرمایه های ملی حفاظت کند. مثلاً بانک مرکزی، پتروشیمی و... نقاط ، سرمایه های ملی سایبری هستند به طور مثال: یک دریا را در نظر بگیرید که 100 جزیره درون آن قرار دارد. دریا را محیط سایبری فرض کنید که هر جزیره باید سازوکار محافظت از خود را داشته باشد، نمی توان گفت یک نفر از تمام سیستم دفاع کند ، پس این لایه ی دفاع منقطه ای است.

جلالی دسته بندی سرمایه های سایبری را به 5 دسته تقسیم کرده و گفت: اولین سرمایه، سرمایه عادی فاقدطبقه بندی است،

دومین لایه، شبکه های مهم هستند، سومین لایه شبکه های حساس ، چهارمین لایه شبکه های حیاتی است و پنجمین سطح سرمایه در واقع سرمایه های ویژه هستند، یعنی زیر ساخت های سایبری که تمامی زیر ساخت های حیاتی ، حساس و مهم را اداره ، پشتیبانی و حمایت می کنند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت:در فضای فیزیکی دسته بندی امنیتی 3 لایه ای است ولی در فضای سایبری 5 لایه ، لذا باید برای هر سطح میزان امنیت مناسب در نظر گرفته شود، سطح امنیتی که برای زیر ساخت های ویژه در نظر گرفته می شود بالاتر از 100% است یعنی تمام زوایا را نسبت به موضوع در نظر گرفته و اضافه تر از بالاترین حد احتیاط به موضوع نگاه می کنند این یعنی نگاه ویژه، همینطور به سطح لایه هایی پایین تر هر کدام میزان امنیت خود را در بر می گیرد انتظاری که ما از پدافند سایبری داریم این است که زیر ساخت ویژه باید قطعاً آسیب ناپذیر باشد در واقع این به عنوان هدف در نظر گرفته می شود، زیرساخت حیاتی باید مصون باشد یعنی باید بتوانیم به هر نوع تهدید یا حمله در حوزه ی خودش پاسخ دهد، زیر ساخت حساس باید حداقل آسیب پذیری را داشته باشد و زیر ساخت مهم می تواند با پذیرش آسیب پذیری نسبی باشد.

وی برای برقراری امنیت ،کنترل و تنظیم در این حوزه گفت: باید در پدافند سایبری ایمن سازی یا مصون سازی سرمایه های ملی و حیاتی ایجاد شود. براساس مصوبه ابلاغی در اساس نامه سازمان پدافند غیرعامل مسئول پدافند غیرعامل هر دستگاه رئیس آن دستگاه است ،نکته ی دوم اینکه پدافند سایبری باید در فضای عمومی سایبری یا زیست بوم سایبری کشور شکل گیرد،بنابراین پدافند سایبری؛

الف:حفاظت و پدافند از سرمایه های ملی سایبری

ب:پدافند و صیانت از زیست بوم سایبری کشوررا شامل می شود

جلالی گفت: یکی از ویژگی های فضای سایبری بی مرز بودن آن است لذا برای اینکه بتوانیم از آن دفاع کنیم باید برایش حد و حدود تعیین کنیم ، غربی ها طرحی ارائه نمودند با نام تکنولوژی پدافند سایبری محلی به نام گنبد پدافند سایبری آهنین ،بنا به تعریف غربی ها، قاعده ی این گنبد سرزمین سایبری آن ها است. ما باید تعریفی این چنین را در فضای سایبری انجام دهیم.

وی زیست بوم سایبری کشور شامل بخشی از فضای سایبری که در آن فعالیت های اساسی شکل می گیرد را به 5 دسته تقسیم وتعریف نموده و گفت:

اولین لایه ی زیر ساخت های سخت افزاری ملی هستند مثل دیتا سنتر شبکه انتقال فیبر نوری که اگر این دسته حذف شود پایگاه ها ناقص خواهد بود ، دومین لایه نرم افزارها هستند و سخت افزارها را مدیریت می کنند ، لایه سوم نرم افزار های کاربردی هستند ، لایه ی چهارم مدیریت، سیاست و کنترل، قوانین، الزامات و ضوابط هستند که روابط این اجزا را تعریف و دنبال می کند لایه پنجم دیتا و محتوا هستند اگر بتوانیم این پنج لایه را تعریف کنیم و و روابط آنها را با هم تنظیم کنیم در واقع زیست بوم سایبری کشور را تعریف کرده ایم.

جلالی گفت: اسکاداها در فضای سایبری چند ویژیگی استرتژیک دارند؛ اولین ویژگی اسکادا، مرز اقدام فیزیکی که در واقع سه کار انجام می دهد یک، سنسور؛ دو، ارتباطات و انتقال و سوئیچ سه، پردازش. در بخش پردازش فرامین به صورت کامپیوتری دریافت می شود از طریق سوئیچ منتقل می شود و در سنسورها تبدیل می شود مثل اسکاداهای هواپیما به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد در یک مقاله نوشته شده بود اسکادا مرز امنیت ملی یعنی مرزی که فرمان فیزیکی را به الکترونیک و بالعکس تبدیل می کند و لذا می تواند مدخل ورورد تهدیدات بزرگ سایبری در حوزه زیر ساخت ها تلقی شود.

ویژگی بعدی این است که زیر ساخت های پر خطر و عموماً صنعتی را با دقت بالا و بدون خستگی کنترل و مدیریت می کند،که می تواند جزو ارزش ها و فرصت های آن باشد طبیعتاً این اهمیت باعث شده تا دشمنان روی این موضوع متمرکز شوند ، در چند سال خیر آمریکایی ها یک چنبره امنیتی روی شرکت های تولید کننده اسکاداها زدند و سهام بعضی از شرکت ها را خریداری کردند ودر قالب سوء استفاده از مفهوم مبارزه با تروریسم یک پروتکل امنیتی طراحی کردند که قابلیت های کنترل دسترسی و وارسی به زیر ساخت ها را به آن ها بدهد، در استاکس نت شرکت زیمنس و مایکروسافت در این زمینه کاملاً با آمریکا همکاری کردند ، استاکس نت را سایر کشورها قبل از ما کشف کردند اما پروتکل امنیتی استاکس نت به آن ها گفته بود که هدف استاکس نت ایران و حوزه ی هسته ای آن است و تا ایران اعلام نکرده شما اعلام نکنید.

وی در خصوص اهمیت پروتکل ها گفت: پروتکل ها قوانین و مقررات ارتباط اجزاء و سخت افزار نرم افزار را با هم تعریف می کند و خودشان طراحی می کنند ، ارزش سیستم امنیتی به این است که بومی باشد و در اختیار ، اولین و موثر ترین راه حل استفاده از سامانه های بومی است. در سیستم های خارجی ما قدرت تعمیر و بازسازی نداریم و اتکای به امنیت بیرونی برای زیر ساخت های حیاتی یک نوع نگاه ابلهانه است،سال قبل سمیناری تحت عنوان امکان سنجی تولید اسکادای بومی برگزار کردیم که مصرف کنندگان، تولید کنندگان و شرکت های دانش بنیان در این زمینه حضور داشتند و توانستیم یک سیستم اسکادای بومی بوسیله یک کنسرسیوم داخلی تولید کنیم که این سیستم مورد تایید سازمان پدافند غیرعامل و قرارگاه سایبری قرار گرفت.

وی گفت: در زیرساخت های حیاتی، امنیت مقدم بر پیشرفتگی است،که یکی از راه حل ایزوله سازی شبکه ها است، باید شبکه ایزوله کامل باشد ،در جایی که سامانه اسکادا نصب می شود، هیچ شبکه ای نباید به آن وصل شده و قابل کنترل از همه نظر باشد، مبحث بعد، نیروی انسانی است. موضوعی که در فضای سایبری به آن کم توجهی شده است، ما هم به نیروی انسانی هوشمند و هم نیروی انسانی روزآمد علمی و هم به نیروی انسانی امین نیازمندیم.

صندلی های مشاغل سایبری دارای طبقه بندی امنیتی است. صندلی مدیرشبکه(Admin) ، صندلی احراز صلاحیت است. یعنی هر کسی نمی تواند روی این صندلی بنشیند. یک نظام طبقه بندی مشاغل سایبری، با نگاه امنیتی لازم داریم.

جلالی در ادامه گفت:موضوع بعدی پایش منظم آسیب پذیری است. در واقع مرکز پدافند سایبری در هر دستگاه باید وجود داشته باشد تا با کنترل امنیتی بتوان آسیب پذیری ها را به صورت منظم پایش کرده در صورت بروز آسیب پذیری آن را برطرف نمود. یکی از مشکلات ما آبدیت کردن است که معمولا به صورت آنلاین آبدیت می شود و اگر ایران جزو خط قرمز باشد بخشی از فایل ها قابلیت هایش حذف می شود یا تاریخ آبدیت محدود می شود و لذا این یک مشکل اساسی است که بخشی از آن دستگاهی و بخشی از آن حاکمیتی است. در نظام حاکمیتی باید برای بعضی از دستگاه ها یک نظام آبدیت آفلاین تعریف شود.

وی گفت:موضوع بعدی حفاظت EMP برای این دسته از زیرساخت ها است. آمریکایی ها بمب هایی به نام بمبهای EMP کوچک درست کرده اند که اندازه آرپی جی است و با هر وسیله ای می شود آن را شلیک کرد که یک موج انفجار الکترو مغناطیسی ایجاد می کند و تمام دستگاه های الکترونیک را از کار بیندازد هنگام تهیه زیرساخت باید این تهدید را نیز در نظرگرفت، مورد دیگر back up مطمئن است به این صورت که هر مرکز پدافند سایبری باید از نرم افزارهایی که در سیستم می گذارد، یک نسخه از سورس اصلی و back up از خود نرم افزار و دیتا ها داشته باشد.

وی در ادامه گفت:از دیگر موارد باید به شبکه انتقال مطمئن اشاره کرد، بایدامنیت متناسب با اهمیت زیرساخت باشد. شبکه های خاص در کشور هست که می توان شبکه ی انتقال زیرساخت های حیاتی را به آن شبکه منتقل کردمورد دیگر سیاست های پدافند سایبری است که می بایست در حوزه های مختلف شکل گرفته و رعایت شود.

وی ادامه داد:با توجه به رویکرد جدید جنگ این ها ابزار و روش های دفاع هستند. ما نه می خواهیم مغرور شویم و نه می خواهیم خود را ناتوان فرض کنیم، بعد از حمله استاکس نت به زیرساخت های هسته ای، مجموعه ی اقدامات پدافند سایبری در حوزه ی سایبری هسته ای و سایر حوزه ها توانسته است تهدید را 100% پاسخ دهد. امکان پذیری و پاسخگویی پدافند سایبری تهدیدات قطعی شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در خاتمه گفت: اطمینان داشته باشید که ما در دانش سایبری در دنیا دارای رتبه خاص خود هستیم. یک شاخص آن این است که اولین جنگ رسمی سایبری جهانی علیه ما برپا شده است و اکنون هم مرتبا ما را تهدید می کنند ولی نمی توانند آسیبی برسانند، بالاخره نظام و چارچوبی از جنگ جدید شروع شده است که باید خود را آموزش دهیم و سیستم ها را آماده کنیم و رویه ها و فرآیندها و اقدامات را به شکلی پیش ببریم که بتوانیم به این تهدیدات پاسخ دهیم. امیدوارم نتایج این سمینار بتواند به پایداری کشور در حوزه پترو شیمی بیانجامد. ان شاا...

اهمیت سایبر

دفاع سایبری یکی از وظایفی است که تمامی دستگاه ها و هر سازمانی باید آن را انجام دهد و مطالعات تطبیقی روی بیشتر کشورها حاکی از آن است که حوزه سایبریکی از ارکان مهم دفاع به شمار می رود

آموزش سایبر

رییس مرکز پدافند سایبری از تشکیل دوره های مجازی به منظور آموزش مفاهیم دفاع سایبری با همکاری وزارتخانه های مختلف خبر داد.

افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، دکتر سعید رحیمی با اعلام این مطلب افزود: امروزه امنیت در فضای سایبر یکی از دغدغه های اصلی بیشتر مدیران در نهادهای حساس را تشکیل می دهد و این در حالی است که برخی کارمندان حتی با مفاهیم امنیت عمومی در حوزه سایبر آشنا نیستند از این رو دوره های آموزشی دفاع سایبری برای تمامی نهادهای اجرایی کشور برگزار می شود.

وی با اشاره به وجود تعابیر مختلف در حوزه امنیت، افتا(اسناد فضای تولید و تبادل اطلاعات) و دفاع سایبری افزود: یک پارچه سازی نهادهای مختلف درگیر با دفاع سایبری از جمله وظایف این سازمان محسوب می شود.

رییس مرکز پدافند سایبری خاطرنشان کرد: دفاع سایبری یکی از وظایفی است که تمامی دستگاه ها و هر سازمانی باید آن را انجام دهد و مطالعات تطبیقی روی بیشتر کشورها حاکی از آن است که حوزه سایبریکی از ارکان مهم دفاع به شمار می رود.

رحیمی اولین حوزه دفاع سایبری را رایانه های شخصی دانست و گفت: هر فرد دارای یک رایانه شخصی است و اطلاعات فردی، اجتماعی، سایبری و بانکی و دیگر موارد را در آن ذخیره می کند که موظف به حفاظت از آنها است و به نوعی حوزه شخصی محسوب می شود.

وی افزود: حوزه اجتماعی و محیط کسب و کار اجتماعی دومین حوزه دفاع سایبری و سومین رده دفاع شامل رده زیرساخت های حیاتی کشور است که از آن جمله می توان به حوزه انرژی، غذا و آب و ارتباطات اشاره کرد، این حوزه ها می بایست درهر شرایطی حفاظت شوند.

وی گفت: سطح بالاتر تهدیدات در حوزه سایبری ، تهدیدات ملی و تهدیدات امنیتی و حوزه ملی و امنیتی کشوررا شامل می شود.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین اسناد بالادستی و راهبردی در حوزه دفاع سایبری و امنیت خبر داد و اظهار داشت: این سند نقش تمامی دستگاه های اجرایی کشور را در بحث امنیت سایبر به طور شفاف مشخص می کند و از همه نهادها برای ایجاد امنیت حوزه سایبر استفاده خواهد کرد.

رییس سازمان پدافند سایبری اظهار داشت: براساس این سند نقش وزارتخانه و ساختار ارتباطی دیده شده است که پس از نهایی شدن و تصویب در مراجع مرتبط ابلاغ خواهد شد.

ارتش سایبری

بر اساس یک طرح جدید، دوره آموزشی جامع تربیت کماندوهای سایبری ویژه نیروهای ارتش آمریکا اجرا خواهد شد.

از دهه 1950 تاکنون، مرکز آموزشی تکاوران ارتش آمریکا U.S. Army Ranger School به عنوان یکی از مهمترین و پیشرفته‌ترین مدارس نظامی جهان محسوب شده است.

فارغ التحصیلان این دوره آموزشی، در واحدهای عملیاتی ویژه ارتش آمریکا همچون هنگ کماندوها یا فرماندهی عملیات‌های ویژه به کار گرفته می‌شوند.

اما در سال‌های اخیر با ظهور فناوری‌های سایبری و کمبود فرماندهان متبحر و متخصص سایبری، سران ارتش آمریکا به فکر راه‌اندازی دوره آموزشی ویژه تربیت نیروهای عملیات‌های سایبری با استفاده از تجربه مرکز آموزشی تکاوران ارتش آمریکا، افتاده‌اند.

در همین زمینه 5 تن از اساتید برجسته نظامی و افسران اطلاعاتی آمریکا، طرحی برای راه‌اندازی این دوره آموزشی فراهم کرده‌اند که در مجله Small Wars Journal به چاپ رسیده است که در ادامه خلاصه‌ای از آن ارائه می‌شود که گویای جدیدترین راهبردهای آمریکا در عرصه جنگ‌های سایبری است.

ناگفته نماند که هم‌اکنون نیز بخش‌های مختلف ارتش آمریکا واحدهای آموزشی و دوره‌های آموزشی ویژه تقویت دانش و توان سایبری نیروها را اجرا می‌کنند، اما طرحی که در این گزارش به آن اشاره شده، قرار است با استفاده از تجارب تمامی آن طرح‌ها و به طور یک دوره آموزشی جامع سایبری مورد استفاده قرار گیرد.

نکته دیگر آن است که اطلاعات داده شده در این گزارش، فقط بخش‌های غیرمحرمانه این دوره است.

طراحان مدرسه ویژه تربیت فرماندهان عملیات‌های سایبری، معتقدند این مرکز آموزشی باید در سطح مرکز تکاوران ارتش آمریکا مورد توجه قرار گیرد.

آنها ضرورت راه‌اندازی چنین مرکزی را کمبود شدید نیروهای متخصص و متبحر جنگ‌های سایبری در تمامی سطوح ارتش آمریکا اعلام کرده‌اند.

هدف از این مرکز، ‌تربیت نیروهای باسواد، متخصص و توانمند در زمینه عملیات‌های سایبری ارتش آمریکا اعلام شده است.

مکانی که قرار است چنین دوره آموزشی در آن اجرا شود، ‌باید ماکتی از یک شهر واقعی و دارای تمامی شبکه‌های اینترنتی و زیرساختی مورد استفاده در عموم شهرها باشد که به اصطلاح شهر سایبری CyberCity نامیده شده است که البته پیش از این مشابه آن در دوره های آموزشی برخی واحدهای ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می گرفته است.

دانش آموخته‌های این دوره آموزشی، ‌دارای توانمندی‌های ذیل خواهند بود:

· فهم درست از عملیت‌های تکنیکی و ماهیت دینامیکی فضای سایبری

· ویژگی جنگجویی: توانایی سازگاری، غلبه و مبارزه در شرایط دشوار برای انجام ماموریت

· توانایی طراحی و اجرای عملیات‌های نظامی سایبری

· توانایی کار فردی و تیمی

· توانایی ابداع راهکارهای خلاقانه برای مقابله با حرکات و اقدامات دشمن در عرصه سایبر و فضای واقعی

· توانایی حمله به سیستم با تعیین سطح حمله بر اساس کاربران، وضعیت شبکه، سیستم‌های رایانه‌ها و تجهیزات

· مدیریت مطلوب تکاوران سایبری

· توانایی انطباق با نهادهای امنیت سایبری نظامی و غیرنظامی

· توانایی ارتباط گیری نوشتاری یا گفتاری با دیگران

· ارج نهادن به توانایی‌ها و تعالیم در این دوره

· علاقه به آموختن فناوری‌های جدید حوزه سایبر با توجه به پیشرفت سریع این حوزه

بنابراین فلسفه اصلی این دوره آموزشی، تربیت رهبران سایبری منعطف و شایسته از لحاظ فنی و عملیاتی است.

فارغ‌التحصیلان این دوره باید دارای توانایی راهبری در شرایط موردنیاز، حساس از لحاظ فرصت زمانی و موقعیت‌های با استرس بالا باشند.

این دوره برای ایجاد چالش برای دانش‌آموزان،‌ طراحی شده است و آنها باید از فضای رفاه و آرامش، به دور بمانند تا پخته شوند. در این دوره آموزشی فشرده و سخت، دانش‌پذیران حق ارتباط با بیرون از مجموعه را ندارند.

طبق این طرح، باید به طور غیرقابل پیش‌بینی، به دانش‌پذیران استرس وارد شود و در طول دوره، خواب برای آنان محدود شود تا برای فضای کشمکش‌های واقعی سایبری، آماده شوند. مطمئنا این شرایط آموزشی سبب انصراف تعداد زیادی از دانش‌پذیران خواهد شد. در مرکز آموزشی تکاوران ارتش نیز به علت همین شرایط سخت، تقریبا 50 درصد متقاضیان انصراف می‌دهند و جالب آن که 60 درصد انصرافی‌ها در همان 4 روز اول رخ می‌دهد.

این دوره در چند سطح اجرا خواهد شد، از سطوح عمومی تا سطوح کاملا محرمانه. همچنین می‌توان افراد معرفی‌شده از سوی متحدان خارجی آمریکا را نیز در این دوره آموزش داد که سبب افزایش همکاری با این کشورها در زمینه جنگ‌های سایبری خواهد شد.

این دوره همچون مدرسه تکاوران ارتش آمریکا در 4 مرحله و طی 61 روز اجرا خواهد شد. در طول این 61 روز، دانش‌پذیران مجبورند ساعات طولانی کار کنند، استرس‌های شدید را تحمیل کنند، هفت روز هفته را کار کنند و از هرگونه تماس با خارج از مرکز، محروم باشند.

فنونی که در این دوره آموزش داده می‌شود:

· نفوذ در شبکه بی‌سیم دشمن

· مقابله با حملات شبکه‌ای دشمن

· اختلال در استفاده دشمن از سیستم جی.پی.اس Global Positioning System (GPS)

· مونتاژ پهپاد، تست و پرواز دادن آن برای کسب اطلاعات از فعالیت‌های دشمن

· مقابله با حملات سایبری به زیرساخت‌ها و مراکز حیاتی همچون شبکه آب‌رسانی شهر، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و سیستم‌های مخابراتی

این دوره به طور فصلی و در هر فصل بین 20 تا 50 دانش‌پذیر را آموزش خواهد داد. با توجه به احتمال انصراف 50 درصدی افراد به علت سختی دوره آموزشی، از هر دوره 12 تا 25 نفر فارغ خواهند شد. بدین ترتیب سالانه 48 تا 100 نفر در این دوره، فارغ‌التحصیل خواهند شد.

مربیان این دوره هم افسران حرفه‌ای،‌ باتجربه و متخصص ارتش در حوزه سایبری خواهند بود.

ضمنا برچسب سایبر بر یونیفروم‌های فارغ‌التحصیلان این دوره، درج خواهد شد تا تکاوران سایبری به راحتی شناخته شوند. هم‌اکنون یونیفرم‌های کادر ارتش آمریکا دارای سه برچسب هستند: کماندو، نیروی ویژه و تخریب‌چی.