جنگ سایبری
جنگ سایبری

جنگ سایبری

cyber

شناسایی استعدادهای سایبری از دوران کودکی در امریکا

داچ راپرسبرگر (Dutch Ruppersburger)، نماینده دموکرات ایالت مریلند بر نوآوری، همکاری و آموزش به عنوان گام‌هایی مناسب در جهت آماده شدن برای مواجهه با آینده مبهم سایبری، تاکید کرد. او یافتن هکرهای بااستعداد و جاسوسان سایبری کافی برای برآورده کردن نیازهای دولت را مستلزم به‌کارگیری دانشجویان در دوران تحصیل دانشگاهی می‌داند.

 

 

راپرسبرگر گفته است: «ما باید جستجو را از مدارس ابتدایی آغاز کنیم و کودکانی را که از هوش کافی برای فعالیت در حوزه سایبر برخوردارند، در مسیر رشد قرار دهیم.»

 

آموزش سایبری

 

او همچنین از شکاف فناوری بین بخش خصوصی و دولت فدرال به عنوان یک مشکل یاد کرد و خاطرنشان ساخت که اگر امریکا می‌خواهد همگام با دیگر ابرقدرت‌های جهانی جلو برود، باید این مشکل را حل کند. وی اظهار داشت: «ما باید از چشم‌اندازی جهانی هم به این مسئله نگاه کنیم. چراکه می‌توانیم هر آنچه لازم است، برای حفاظت از خود انجام دهیم. نوآوری، نوآوری. نسل جوان‌تر. حرکت رو به جلو را ادامه دهید. این مشکل فعلی دولت ماست. سامانه‌های ما آن قدر قدیمی است که امکان نوآوری را از ما گرفته است.»

 

 

راپرسبرگر که اخیرا در کمیته تخصیص مجلس سنا مشغول خدمت است، از سال 2003 تا 2015 به مدت دوازده سال در کمیته اطلاعات مجلس سنا کار می‌کرد و در طی سال‌های 2015-2011 دومین عضو ارشد کمیته محسوب می‌شد. او در دوران فعالیت خود در کمیته، امنیت سایبری را جزو اولویت‌های ملی و حائز اهمیت برای هر دو حزب عنوان می‌کرد و برای پیشبرد این اولویت، همکاری بخش خصوصی را ضروری می‌دانست. او در این باره اظهار داشته است: «آنچه مردم تشخیص نمی‌دهند، این است که در امریکا، هشتاد درصد شبکه‌ها توسط بخش خصوصی کنترل می‌شود؛ بنابراین باید شاهد همکاری یا ارتباط این بخش با دولت باشیم.»

امنیت سایبری المپیک توکیو در دست اسرائیل

در ماه گذشته 150 کشور هدف حملات سایبری گسترده‌ای قرار گرفتند. این حملات توسط بدافزاری به نام «WannaCry» رخ‌داده بود.

 

 در آن زمان ژاپن برای برقراری امنیت سایبری شبکه‌های ملی خود، از متخصصان امنیت سایبری اسرائیلی کمک گرفته بود.

 

وزیر اقتصاد، صنعت و تجارت ژاپن، اخیراً تفاهم‌نامه‌ای در زمینه دفاع سایبری با اسرائیل به امضاء رسانده است. این تفاهم‌نامه، اولین تفاهم‌نامه در زمینه امنیت سایبری بین ژاپن و اسرائیل است.

 

اسرائیل حدود 16 درصد از سرمایه‌گذاری جهانی در زمینه امنیت سایبری را به خود اختصاص داده است. این در شرایطی است که اسرائیل فقط 0.1 درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارد.

 

رئیس دفتر ملی سایبری اسرائیل، ایویاتار متانیا (Eviatar Matania)، در صحبت‌های خود با وزیر اقتصاد، صنعت و تجارت ژاپن، گفت: «تنها تعداد انگشت‌شماری از کشورها، مانند ایالات‌متحده و بریتانیا، برای اینگونه همکاری‌های راهبردی، در نظر گرفته می‌شوند.»

 

افزایش حملات سایبری مخصوصاً در بازه زمانی برگزاری المپیک، به‌وضوح در کشورهایی که المپیک در آن‌ها برگزار می‌شود، احساس شده است؛ به‌طور مثال کشورهایی مانند انگلستان در سال 2012 و برزیل در سال 2016 که میزبانی بازی‌های المپیک را در اختیار داشته‌اند، از این مسئله رنج فراوانی برده‌اند.

 

ازاین‌رو مقامات دولت ژاپن، نسبت به وقوع اتفاقات مشابه بسیار نگران هستند. لذا ژاپن برای کاهش مخاطرات حملات سایبری، به توافق صورت گرفته با اسرائیل بسیار امیدوار است.

آلوده شدن ۸۰۰ اپلیکیشن در پلی استور

به نظر می‌رسد مجددا کاربران اندروید در معرض خطر اپلیکیشن‌های منتشرشده در فروشگاه پلی استور قرار گرفته‌اند. شرکت امنیتی ترند میکرو هشدار داده است که بیش از ۸۰۰ اپلیکیشن منتشرشده در فروشگاه پلی‌استور گوگل به بدافزاری با نام خاویر (Xavier) آلوده شده‌اند. این بدافزار در ابتدا حدود دو سال قبل کشف شده بود؛ اما از آن زمان تاکنون قابلیت‌های مخرب آن بیشتر شده است.

 

خاویر به‌صورت از پیش نصب‌شده در برخی از اپلیکیشن‌های بسیار محبوب وجود دارد که از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به ویرایشگرهای تصویر و اپ‌های ارائه‌دهنده‌ی تصاویر پس‌زمینه اشاره کرد. شرکت امنیتی مورد بحث گفته است که این اپلیکیشن‌ها تا همین حالا توسط میلیون‌ها کاربر دانلود شده‌اند.

 

این یعنی شانس زیادی وجود دارد که از قبل میلیون‌ها دستگاه اندرویدی تحت تأثیر این بدافزار قرار گرفته باشند و کاربران این دستگاه‌ها نیز هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد خاویر ندارند. بدافزار مورد بحث هم‌اکنون به سطحی رسیده است که حتی خود را از دیدرس نرم‌افزارهای امنیتی و ضد ویروس مخفی نگه می‌دارد.

 

به‌عنوان مثال نسخه‌ی اولیه‌ی خاویر که دو سال قبل کشف شد، بیشتر بدین منظور توسعه داده شده بود تا به افزایش درآمد سازندگانش کمک کند؛ اما نسخه‌ی جدید این بدافزار با یک سرور راه دور مرتبط می‌شود و یک سری محموله‌های نرم‌افزاری جدید را روی دستگاه قربانیان دانلود می‌کند.
 

 

سرقت اطلاعات کاربران

 

نسخه‌‌ی کنونی خاویر می‌تواند تقریبا هر نوع اطلاعاتی را از یک دستگاه آلوده‌شده به این بدافزار سرقت کند و جزئیاتی چون آدرس‌های ایمیل، فایل‌های اپلیکیشن‌ها، اطلاعات مربوط به سیم‌کارت و حتی پیام‌های کوتاه کاربر را ذخیره کند.

 

اگرچه هدف اصلی این بدافزار کاربران آسیایی بوده و هم‌اکنون بیشترین دستگاه‌های آلوده‌شده به خاویر در دو کشور ویتنام و اندونزی دیده شده‌اند؛ اما شرکت امنیتی ترند میکرو گفته که اپلیکیشن‌های آلوده‌ به بدافزار یادشده را در اروپا و آمریکا نیز مشاهده کرده است. البته تعداد این نوع اپلیکیشن‌ها نسبت به اپ‌های آلوده‌ی منتشرشده برای کاربران آسیایی کمتر است.

 

اپلیکیشن‌های امنیتی منتشرشده برای سیستم‌عامل اندروید از مدتی قبل به‌روزرسانی شده‌اند تا امکان بلاک کردن بدافزار خاویر را به دستگاه‌های مجهز به اندروید اضافه کنند. در هر حال مثل همیشه به کاربران توصیه‌ می‌شود که از نصب اپلیکیشن‌هایی ارائه‌شده توسط توسعه‌دهندگان نامعتبر خودداری کنند؛ حتی اگر این اپلیکیشن‌ها در فروشگاه گوگل پلی عرضه شده باشند. مسلما گوگل سعی خواهد کرد تا جایی که امکان دارد این نوع اپلیکیشن‌ها را شناسایی و آن‌ها را از فروشگاه نرم‌افزاری خود حذف کند؛ اما باز هم تا آن زمان احتمال ورود بدافزارهای جدید به بازار وجود دارد.

 

اتهام شدید اللحن قطر به کشورهای همسایه

قطر کشورهای همسایه خود را که به‌تازگی اقدام به قطع رابطه سیاسی و اقتصادی با این کشور کرده‌اند، محکوم کرد که با هک کردن وب‌سایت شبکه خبری الجزیره، نسبت به انتشار اخبار جعلی روی آن اقدام کرده‌اند.
مقامات قطری، حمله سایبری مذکور را عامل بروز تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک پیش‌آمده می‌دانند و مدعی شدند که در حال انجام تحقیق در این مورد هستند.
دادستان کل قطر در این رابطه اعلام کرد که موضوع کاملاً روشن است و حمله سایبری به وبگاه خبرگزاری الجزیره قطر، مسئول بروز این بحران و تشدید محاصره اقتصادی است که عربستان و تعدادی دیگر از کشورهای هم‌پیمان، علیه قطر به راه انداخته‌اند.
حدوداً یک ماه پیش، خبرگزاری رسمی قطر، با انتشار یادداشتی منسوب به امیر این کشور، از ایران به‌عنوان یک قدرت در دنیای اسلام و منطقه یاد کرده بود. همچنین این خبرگزاری، از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در مواجهه با تهران نیز به‌شدت انتقاد کرد و مدعی شد که روابط بسیار خوب و گرمی با رژیم صهیونیستی دارد.
گرچه مقامات قطری، به‌سرعت انتشار چنین متنی را تکذیب کرده و مدعی شدند که این خبرگزاری، توسط هکرها هک شده است، اما همین چند ساعت برای انتشار خبر مذکور، کافی بود تا این کشور، وارد یک بحران سیاسی بسیار گسترده با همسایگان عرب و متحدان منطق‌هایش شود.
امیر قطر در صحبت‌هایی در این رابطه گفت: «ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد گوشی‌های آیفون، از جانب کشورهایی که ما را محاصره کرده‌اند، در انجام این حمله سایبری استفاده شده‌اند. ما مدارک کافی، برای دراز کردن انگشت اتهام به سمت این کشورها داریم.»
البته در صحبت‌های مقامات قطری، از هیچ کشور خاصی نام برده نشده و فقط از لفظ همسایگان قطر استفاده شد. همچنین، قطری‌ها بر این موضوع تأکید کردند که حمله مذکور، تنها بر عهده یک کشور نبوده و چندین کشور، مسئول انجام آن هستند.
مقامات قطری، بر این موضوع نیز تأکید کردند که به‌زودی، شماره تلفن‌های افرادی که مسئول انجام این حملات هستند را اعلام خواهند کرد. در بخش دیگری از گزارشی که قطری‌ها در این مورد منتشر کردند، آمده است که این کشور، همچنین در حال بررسی و جمع‌آوری اطلاعات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی هستند که با عربستان در این زمینه، همکاری کرده‌اند و به‌زودی، اسامی این شرکت‌ها نیز برای پیگیری اعلام خواهد شد.
البته در خبری، ادعا شد هکرهای روسی، مسئول انجام حمله سایبری به خبرگزاری قطر هستند؛ موضوعی که با واکنش روسیه مواجه شد و این کشور، هرگونه دخالت در حمله انتسابی را، مردود اعلام کرد.

ترس اسرائیل از شبکه‌های اجتماعی

رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل گسترش تروریست معرفی می‌کند و بارها خواستار ایجاد اتحادی جهانی برای مقابله با این موضوع شده است. سال گذشته، بعد از بروز چند حمله شهادت‌طلبانه در سرزمین‌های اشغالی، مقامات امنیتی این رژیم، فیس بوک را در این بین مقصر دانسته و مدعی شده بودند مهاجمان، از این شبکه اجتماعی برای تنظیم قرارها و برنامه‌ریزی برای حملات خود بهره‌برداری کردند. بعدازآن نیز با ارسال پیام‌هایی به مدیران این شبکه اجتماعی، خواستار برخورد با این‌گونه مسائل شدند.
البته این موضوع، به بهانه برخی شبکه‌های اجتماعی برای مسدودسازی تعدادی از صفحات کاربری متعلق به گروه‌های فلسطینی یا حزب‌الله لبنان شد و مدیران این شبکه‌ها، علت این کار را، مقابله با گسترش افراط‌گرایی عنوان کردند. این در حالی است که تعدادی از صفحات منسوب به گروهک تروریستی داعش، گروهک تروریستی منافقین یا سایر گروهک‌های تروریستی، همچنان فعال هستند و به جذب نیرو یا گسترش ایده‌های تروریستی یا آموزش نحوه بمب‌گذاری می‌پردازند.
به‌تازگی، یوآل روتم (Yuval Rotem)، از مقامات و کارشناسان امنیت سایبری اسرائیل، با حضور در کنفرانس اورشلیم در سرزمین‌های اشغالی، ضمن اشاره به حضور حداقل نه‌ساعته جوانان در شبکه‌های اجتماعی، بر این موضوع تأکید کرد که باید به دنبال یافتن پاسخی هماهنگ و مشترک برای این موضوع باشیم.
در بخشی از صحبت‌های وی در این رابطه آمده است: «تا زمانی که همه ما بر روی یک استاندارد واحد به توافق نرسیم، نمی‌توان به پیشرفتی در مورد مبارزه با تروریسم دست‌یافت. ما باید به این موضوع برسیم که چه کسی سازمان دهنده یک حمله است و قربانی این حمله کیست.»